Sider

20. juli 2015

Gerbera Hybrid


Den ser ut som en prestekrage. Skaffet meg eksemplaret tidlig i vår, og da blomstringen var over lot jeg den stå i vinduet, der den takknemlig kvitterte med en ny blomst, og makan til blomst! Nå er den visnet (blomsten) men jeg lar planten stå for å se om det kommer nye blomster i kjøkkenvinduet. Det fine med denne stueplanten var at blomsten var like fin (for meg) veldig lenge:) Minner meg litt om en silkeblomst, og ser nesten litt for perfekt ut, men vakker så lenge den varer. Beskrivelsen under er hentet fra http://www.obpinfo.no/web/index.php/gerbera Blomstene hos Gerbera ser ut som store prestekrager, og finnes i alle regnbuens farger unntatt blått. Kronbladene er lenger enn hos prestekragene, og stilkene tykkere og kortere. Bladene er svakt håret, store, avlange og lett fliket. Blomstene sitter som regel en og en på stilkene, som kommer opp i midten fra bladrosetten. Blomstene brukes også mye som snittblomster. Gerbera er i salg hele året Vanning: Jevn vanning. Det er bedre å la jorden tørke noe, enn at den er for våt. Da råtner bladene lett ved basis. Plassering: Stuetemperatur. Blomstene får best farge i et lyst vindu. Gjødsling: Gi gjødsel en gang pr måned fra mars til oktober.
Prestekrager i mengder på hytta, foreviget for en god uke siden

3 kommentarer:

  1. Hei, for en nyydelig Gerbera! Jeg syns Gerbera er så fine! Jeg har hatt de kun i vase, og de holder seg lenge. Å, så heldig du er, som har prestekrager på hytta!!! Vi har de her på øya, men dessverre ikke her hvor jeg bor.

    SvarSlett
  2. Utrolig mye prestekrager du har. Er det viltvoksende eller eller en sort som er odlet frem?

    SvarSlett
  3. Hei, og takk for koselige kommentarer! Prestekragene er ville, tror jeg nå sto så fint da vi overtok hytta, og jammen er det ikke 2 nydelige rosebusker ved siden av. Men de kan neppe være viltvoksende. Bilder kommer senere.

    SvarSlett

Her kan du legge inn tips og kommentarer!